Core Web Vitals

Co to jest Core Web Vitals?

Karina Oleksy


Algorytmy Google biorą pod uwagę nie tylko treści znajdujące się na danej stronie, czy optymalizację techniczną. Równie ważnym czynnikiem są doświadczenia użytkowników znane jako User Experience (UX). W celu otrzymywania przez internautów coraz to lepszych wyników wyszukiwania powstało Core Web Vitals. Czym dokładnie jest i jaki ma wpływ na działanie stron internetowych?

Core Web Vitals

Core Web Vitals tworzy zestaw trzech wskaźników, które mierzą rzeczywiste doświadczenia użytkowników przeglądających daną stronę.

Co to jest Core Web Vitals?

Do głównych aspektów wchodzących w skład CWV należą:

  • wydajność ładowania strony – LCP
  • czas interakcji – FID
  • stabilność wizualna – CLS

Warto dodać, że oprócz głównych miar występują również te uzupełniające. Należą do nich FCP (ang. First Contentful Paint), TBT (ang. Total Blocking Time), TTFB (ang. Time to First Byte), a także TTI (ang. Time to Interactive). W dalszej części artykułu omówimy tylko LCP, FID oraz CLS. Dlaczego? To właśnie te wskaźniki należy ciągle analizować i ulepszać. Dzięki temu właściciel danej strony internetowej będzie mógł wzmocnić jej pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Largest Contentful Paint

Pierwszym wskaźnikiem jest LCP, który mierzy wydajność ładowania strony. Użytkownik, który wejdzie w dany URL, uruchamia proces, który bada, w jakim czasie zostanie wygenerowany najbardziej zaawansowany element lub funkcjonalność. Aby internauta w tym aspekcie odniósł pozytywne wrażenie o stronie, LCP nie może wynieść więcej niż 2,5 sekundy. Wynik 2,5-4 sekundy uznaje się za przeciętny i wymagający poprawy. Z kolei wynik powyżej 4 sekund może przyczynić się nawet do opuszczenia strony przez użytkownika.

First Input Delay

FID mierzy czas, w jakim serwer załaduje interakcję, której użytkownik użył jako pierwszej po wejściu na stronę. Mówiąc nieco prościej – jest to czas mierzony od momentu, gdy internauta podjął jakąś interakcję (np. kliknął przycisk CTA – Call to Action) do momentu, gdy przeglądarka na nią zareaguje. Pomiar ten jest szczególnie ważny, gdy dana strona potrzebuje reakcji użytkownika, aby stała się interaktywna. W celu spełnienia standardów Google czas FID nie powinien wynieść więcej niż 100 milisekund. Wynik 100-300 milisekund wymaga poprawy, natomiast ten powyżej 400 milisekund wpłynie już negatywnie na użytkownika.

Cumulative Layout Shift

CLS mierzy stabilność wizualną. Jest to wielkość przesunięcia układu domeny w trakcie fazy ładowania. Wynik może wynieść od 0 do 1, gdzie 0 oznacza brak przesunięcia, natomiast 1 — największe przesunięcie. Czynnik CLS odgrywa bardzo ważną rolę z punktu widzenia Google, ponieważ przesuwanie się elementów na stronie podczas jej ładowania może wpłynąć negatywnie na doświadczenia użytkowników. Warto zadbać, aby CLS znalazł się w przedziale 0-0.1. Wynik powyżej 0.1-0.25 jest uznawany jako przeciętny. Natomiast ten przekraczający 0.25 wymaga już pełnej optymalizacji. 

Jak sprawdzić wartości czynników Core Web Vitals?

Wartości Core Web Vitals można uzyskać na dwa sposoby. Pierwszym z nich są dane laboratoryjne, czyli lab data. Poszczególnych pomiarów można dokonać za pomocą specjalnych narzędzi. Dane te można znaleźć, chociażby w Page Speed Insights, czy Lighthouse w Google Dev Tools. Drugim sposobem są dane zgromadzone, czyli field data. Pochodzą z wizyt użytkowników korzystających z przeglądarki Chrome. Field data podają średnie wyniki z ostatnich 28 dni. Można je zmierzyć za pomocą Google Search Console lub Google PageSpeed. Aby sprawdzić dane, wystarczy założyć konto we wspomnianym już wcześniej Google Search Console. W zakładce Ulepszenia znajdują się raporty CWV (zarówno dla komputerów, jak i urządzeń mobilnych). Następnie wystarczy wejść w wybrany raport i precyzyjnie go przeanalizować. 

Wskaźniki wchodzące w skład Core Web Vitals odgrywają bardzo ważną rolę w działaniu każdej strony internetowej. To właśnie one wpływają na pozytywne lub negatywne doświadczenia użytkowników. Właściciele stron, którzy chcą, aby ich domeny zostały dobrze odebrane przez internautów, powinni zwrócić szczególną uwagę na wyniki trzech głównych czynników, do których należą LCP, FID oraz CLS. Satysfakcjonujące wyniki będą miały korzystny wpływ na pozycjonowanie.